Uvažujete o elektrokole? Máte svoje oblíbené, vyladěné a kvalitní klasické kolo a nechtěli byste se ho vzdát? Zdá se vám stejně kvalitní elektrokolo drahé? A nechcete se trápit dodatečnou elektrifikací svého kola, nemáte chuť natahovat kabely a měnit celé kolo jen proto, že byste rádi využívali sílu pomocného motoru? Zřejmě se stejnými otázkami trápili i jiní lidé a výsledkem je způsob, jak za šedesát sekund předělat vaše „obyčejné“ kolo na elektrokolo.
Důvodů na využívání síly elektromotoru na kole je mnoho a každý může mít jiné. Někdo je už starší a nemá tolik sil jako za mlada, ale nechce se vzdát svých pravidelných výletů do přírody. Jiný zase využívá kolo na cestu do práce a nechce se zpotit a v práci převlékat. Nebo jen manželé chtějí jezdit na výlety spolu a manžel nechce svou polovičku fyzicky uštvat, tak elektrokolo pro ni je řešením. I po úrazu nebo nemoci pomůže elektrické kolo vrátit tělu kondici.
Každému zájemci o elektrokolo doporučuji si ho nejprve vyzkoušet. Udělal jsem tak i já, už před lety, kdy jsem se vydal na elektrokole do okolí Třebíče. Byl to sice starší model A2B Hybrid, ale i tak mě jízda na elektrokole uchvátila. A po operaci bederní ploténky jsem o elektrokole uvažoval ještě více. No odrazuje mě právě to, že mám skvělé kolo Dexter od Authora a nerad bych se ho vzdal. A pak i cena kvalitních elektrokol začíná při třiceti tisících korun a my jezdíme dva…
Pod značkou Geoorbital se objevil jednoduchý způsob přeměny téměř jakéhokoliv kola na elektrokolo a to za šedesát sekund.
Tento jednoduchý princip spočívá v integraci do předního kola nejen elektromotoru, ale i akumulátoru. Pevný střed se upevní na přední vidlici a kabely se vyvedou s ovladačem na řídítka. Aby to opravdu fungovalo, netočí se celé kolo, jen vnější ráfek s gumou. Která je navíc bezdušová, tedy nemusíte se bát defektů.
Z uvedeného principu ale vyplývají i jedno či dvě omezení. Kolo Geoorbital nelze namontovat na kolo s přední kotoučovou brzdou a při použití odpružené přední vidlice byste si ji brzy „vyčvachtali“.
No a předpisy samozřejmě. To může být v Evropě problém. GeoOrbital kolo je dodáváno s 500 W motorem a ovládá se akcelerační páčkou na řídítkách. Tedy v Evropě na veřejných komunikacích se to nemůže používat. Nemyslím, že by to nemohlo být namontovány, jen se to nesmí zapnout, oficiálně 😉 Protože v moudré Evropské unii můžete mít na kole pouze elektromotor s výkonem 250 W a fungující pouze za základě intenzity šlapání. I když si umím představit motor v příkonem 500 W a účinností 50%, tedy výkonem jen 250 W 😉
Umím si představit i to, že bych to namontoval na kolo přítelkyně, aby se mnou mohla jezdit i na delší výlety do kopců, které jí nyní dělají problémy.
Ba dokonce bych uvažoval i o tom, že bych na svém Dexteru vyměnil přední hydraulickou kotoučovou brzdu za mechanickou ráfkovou. Dvacet let jsem s takovými brzdami jezdil a nikdy jsem neměl problém. Hydraulickou kotoučovou mám jen proto, že v požadovaném počtu převodů v duralovém rámu jsem ráfkovou brzdu už nedostal, v této třídě kol se nemontuje.
Elektrifikované kolo je nabízeno v rozměru 26″ i 700C, tedy i pro horská i trekingová a silniční kola, všechny ve více barvách. Za cenu cca 800 – 900 US dolarů jsou zatím přijímány předobjednávky. Do menších kol se montují 6 Ah akumulátory Panasonic, do 700C kol 10 Ah akumulátory, které jsou dostupné i jako náhradní díly za cca 200 dolarů. Já bych tedy musel s sebou vozit asi jeden náhradní nebo opravdu přídavnou energii používat jen občas.
Jak to vidíte vy? Koupili byste si takové kolo pro (občasné) použití na vašem osvědčeném kole?