I kolo je jen stroj a používáním se kazí. Ne často, ale občas naše oře od nás dostanou zabrat a proto není od věci dělat pravidelný servis a občas musíme podstoupit i náročnější opravu. Zatímco výměnu lanka nebo děravé duše zvládnu sám, tak docela často navštěvuji různé cykloservisy. Zejména o dovolené. Vždy si vyhradím jeden den na to, abych si nechal zkontrolovat důkladně své kolo a případně opravit, co je třeba.
Celkem se mi osvědčil následující postup. Pár dní před odjezdem na dovolenou si vyhlédl na internetu cykloprodejny a cykloservisy v místě, kde budu trávit dovolenou. Pak si je omrknout během některého výletu. No a když si vyberu „ten svůj“, tak ho navštívím. Přijedeme na kolech, požádám o kontrolu obou kol (moje i přítelkyně) a výměnu dílů, o kterých vím, že to potřebují. Jednou jsou to brzdové špalíky, jindy to má plášť téměř za sebou. Samozřejmě nechám zkontrolovat řetěz a převody, docentrovať kola a poprosím servismana, aby se podíval na to, co by podle jeho názoru bylo třeba vyřešit. Informuji ho, jak a kde jezdíme, že je to kolem tisíc kilometrů ročně a když nám odhadne cenu a čas, jdeme do města. Většinou stihneme dobrý oběd a i procházku po centru. Jen jednou se mi stalo, že mi chlapík zavolal, že se oprava prodlouží.
Samozřejmě než svěřím obě kola do rukou neznámého člověka (jeho pověst jsem si ale ověřil na internetu), chvíli s ním pobudu v jeho provozu. To hodně napoví o jeho přístupu ke kolům a zákazníkům. Pokud má vše přehledně uloženo v regálech a označené, pokud nic nemusí hledat, tak je moje důvěra větší. Stačí se zeptat, zda má zpětné zrcátko, blikačky, speciální držák na bidon a vidíte, zda tápe po své prodejně nebo ví přesně, kde má ten komponent uložen, sáhne do police na regálu a ukáže, zda se vám hodí.
Kvalitní policové regály bezpečně chrání uložený materiál a umožňují rychlou a přesnou orientaci ve skladu. Takže jsem si jeden malý regál opatřil i pro sebe. Také se mi pomalu nahromadilo pár prvků výbavy a také čistící a mazací spreje mám přehledně uloženy hned vedle svých kol.